header

header
hairie

Kawan-kawan Sepanjang Semester 06

| Thursday, 23 December 2010

Semester ni aku di antara orang penting dalam batch 06. Kena uruskan benda tu, lawatan jauh-jauh tapi tak lulus, jumpa orang atasan, tempah sana sini, berlari menuju benda yang tak pasti. Memang agak penat sehingga ramai yang perasan yang aku agak pentingkan diri sebab  tah la. Mereka yang kata dan aku yang rasa tapi lama-lama dah tak ada dah.



Tugas semester ni agak perit la jugak tapi kadang-kadang buat macam tak ada kerja. Sebagai wakil kelas semua beban  terletak kat bahu aku. Apa-apa hal aku yang kena jawab dan aku yang kena tanggung. Tapi benda tu normal. Orang dah beri kepercayaan kepada kita jadi kita kena la terima dengan hati yang terbuka walaupun tak rela. Yang penting anak-anak buah kita kena la bagi kerjasama barulah selesai semua masalah.





Semester ni kawan-kawan keliling aku macam-macam rupa dan jenis serta perangai. Ada yang baik di depan jahat di belakang, menyusahkan orang lain, pentingkan diri, bising tak tentu pasal, cerewet, suka salahkan orang lain, pendiam, dan banyak lagi lah. Sehinggakan aku agak tertekan dengan perangai mereka ni. Bukan nak kata semua masalah diorang melibatkan aku tapi bila fikir balik memang aku terlibat@melibatkan diri secara tak sengaja. Ada yang kononnya nak selesaikan masalah sendiri tapi kemudiannya menyusahkan diri. Tak mahu kongsi dengan orang yang terdekat takut menyusahkan mereka. 





Perhatian ya, jika anda ada kawan@teman yang rapat dengan anda, silalah kongsi masalah dengannya. Itulah fungsi anda berkawan dengannya, berkongsi. Orang kata   ’sharing is caring’ dan kata-kata ini memang betul. Bila anda berkongsi masalah, ternyata ia akan mengurangkan beban yang ada kat kita ni. Sekurang-kurangnya  teman anda itu boleh membantu anda menyelesaikannya ok!



Aku teringat status facebook kawan baik aku seorang ni. Panjang sangat tapi aku tak berapa ingat. Antara ayat-ayat tajam beliau adalah ‘jangan takbur kelak tersungkur...jangan masuk bakul angkat sendiri kelak ....tah aku tak ingat sangat tapi tu la, dia memang tujukan orang kat keliling aku sekarang ni. Sebok nak nasihatkan orang. Nak kata orang lain jahat, dia je yang baik tapi dia pun sama. Lagi teruk rasanya. Selalu cerita tentang kelebihan diri dengan orang lain walaupun kelemahan sendiri banyak. Suka meriuhkan suasana yang tertekan dengan kerja. Membawa benda-benda yang tak perlu dibawa dan ditayang kat orang lain.



Aku bukan nak kata yang aku ni bagus sangat tapi sekurang-kurangnya tak perlu la nak menyakitkan hati orang lain walaupun depan kau, orang tu senyum dan menyokong kata-kata kau. Hakikatnya dalam hati kau tak tahu lagi kan..ape pun, benda tu semua jadi kenangan dah. Kita gunakan konsep yang dah lepas tu biarlah lepas. Jangan diingati lagi. Kalau ada benda yang menyakitkan hati kau, jangan difikirkan sangat. Cuba buat benda-benda lain atau mem’busy’kan diri dengan kerja-kerja lain yang berfaedah. Itulah yang aku belajar dari kawan-kawan aku.



Orang kata jadi professional lagi baik. Cari kawan yang bileh dijadikan contoh dan memahami diri kau. Kalau dah terlanjur dengan kawan yang salah tu kalau boleh betulkan dia. Tapi kalau dia tak boleh terima, sila tinggalkan dengan cara yang terhormat dan terbaik supaya anda tidak terlanjur seperti dia juga.



Tapi aku teringat kata-kata semasa-menonton televisyen. Lebih kurang macam ni la bunyinya, jangan dibenci persahabatan yang dijalin walaupun salah. Aku tak berapa ingat ayatnya tapi maksudnya, kalau kita dah bina persahabatan tu jangan la kita putuskan denga tiba-tiba. Teruk macam mana pun kawan kau, dia tetap kawan kau. Jangan kita robohkan persahabatan yang kita telah bina sebab kita yang nak benda tu kan. Jadi kena la hadapi dengan tabah dan kuatkan semangat.


Sebelum cuti semester hari tu aku dapat kata-kata dari seorang kawan ni katanya, ‘kau memang class rep yang berdedikasi’. Terima kasih aku ucapkan tapi bila balik aku fikirkan balik ayat tu. Apa yang dedikasinya?betul ke apa yang dia kata. Tak perlu la nak dibanggakan tapi yang penting kita kena perbaiki kelemahan yang terdapat dalam diri kita ini. 



7 Readers:

{ Lady Leaya } at: 23 December 2010 at 01:02 said...

aku suke gbr bju biru tuhhh..ho3..seb bek aku kawan y bek...ha3

{ CikHanis } at: 23 December 2010 at 01:03 said...

KERY..
tgk mkw ak!
malu!HAHA.
tanx kawan!jgn membedah je.ingat kate2 ak.
huuuu

{ HAIRIEcerulean } at: 23 December 2010 at 07:32 said...

eh alia..over!haha
bedah aktiviti smpingan je la..hehehe

{ joe FZR } at: 26 December 2010 at 13:58 said...

abg joeFZR tumpang lalu..khai, u are best friend.;-p..nk ak cakap kat sini...byk2 kwn, kO antara kwn tbaek ak sepanjang smusm kat kelas,..kO tak 'save' ilmu..kawan bkn untuk bseronok saje..tp penting kita sama2 tolong menolong ble dalm kesusahan..ak akn ingt kO bukn utuk ari ini tp selamaya...thanks my friends..all e best 4 ur life;-D

{ Nur Eyda } at: 28 December 2010 at 10:58 said...

owh mr khai! thnx for da pics...sgt2 suke sume nyer.......hehe..syg ko sgt2 la!

{ Ali ridha } at: 28 December 2010 at 12:44 said...

semua duk lepak je.

{ HAIRIEcerulean } at: 31 December 2010 at 11:24 said...

blog ni utk smua jadi smua org ade la muke masing2..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

GengCyber.com

Apesal.com

 

Copyright © 2010 HAIRIEcerulean