header

header
hairie

SESI FOTOGRAFI 1 : Bersama ANIS di Taman Hutan Bukit S.U.K Shah Alam

| Sunday, 20 February 2011
Hujung minggu kali ini amat bermakna dan sungguh hebat walaupun penat tapi penat itu dapat dilindungi dengan kepuasan yang tahap maksimum yang tak pernah aku rasa sebelum ini. Bayangkan keluar pagi seawal jam 9 pagi dan pulang selewat jam 11 malam. (kalau mak aku tau, mesti kena marah/amaran). Semuanya kerana ilmu tapi secara tak formal. Sesi fotografi yang sebelum ini aku tak pernah sertai dan tak pernah rasa sehebat ini. Hasilnya?lagi la hebat dan memang tak sama dengan apa yang aku dapat sebelum ini.

'Reflector' itulah yang mengurangkan bayang-bayang dan juga gelap di bahagian hadapan 
gambar jika anda membelakangi cahaya. Dapat pegang ini pun dah 
kira okay apa, ilmu jugak kan. Bukan senang nak dapat peluang 
macam ini.
 
Sebenarnya, aku mengambil peluang untuk turut bersama dengan Anis & Lynda untuk sesi fotografi masing-masing. Anis di Shah Alam dan Lynda di Putrajaya. Tapi Aku nak cerita pasal Anis dulu la. 

Inilah lokasi sesi fotografi yang telah dipilih oleh jurugambar Anis. Agak sunyi kawasan ini
tapi semasa kami datang, kebetulan ada sekumpulan pelajar sekolah sedang mengadakan 
aktiviti mereka. Jadi meriah sikit suasana di sini. Tak lama selepas itu, ada beberapa 
pasangan pengantin yang juga mengadakan sesi fotografi mereka di sini.

Lokasi : Taman Hutan Bukit S.U.K Shah Alam
Waktu : 10 pagi hingga 2.30 petang
Jurugambar : Ezad Hafidz dan Paman Aheri
Tema: Warna-warni 
Sedang mencari sudut yang sesuai dan juga melihat keadaan cahaya matahari 
serta latar belakang yang sesuai

 Jurugambar tidak perlu memakali pakaian seperti model kerana korang tengok la
sendiri gambar ni. tengah-tengah panas dengan peluhnya, siap cangkung duduk kat
tanah.Cukuplah dengan hanya mengenakan t-shirt biasa dan juga seluar yang selesa
untuk bergerak. Tapi hasil gambar mesti HEBAT!

 Anda lihat hujung sana nampak tak jurukamera berbaju putih?betapa jauhnya jarak
lensa dan juga subjek semata-mata untuk mendapatkan hasil yang cemerlang
 
Seperti yang telah dibincangkan oleh Anis bersama dengan jurugambar beliau, kami bertemu di McDonald Seksyen 2 dan sarapan di sebuah restoran di sana juga dan kemudiannya meneruskan perjalanan ke lokasi yang telah dipilih. 

Nor, salah seorang 'assistant' selain daripada aku. Kami ni banyak tangkap 
gambar di sebalik tabir je sebab tak mahu kacau sangat sesi fotografi yang 
memerlukan fokus yang lebih. Dalam gambar ni sebenarnya ada 'reflector' besar
yang tak berapa nak pantulkan cahaya terang tu dekat muka mereka ni. 

Masih terpelihara suasana di lokasi penggambaran ini walaupun banyak pokok dah ditebang tapi bila dah ditebang, akan meninggalkan kesan yang tersendiri. Tengoklah gambar di atas, kayu-kayu yang dipotong ditinggalkan begitu sahaja sekaligus sebagai salah satu elemen yang membantu dalam fotorgrafi yang terbaik.

Rehat 5 minit digunakan untuk memperbetulkan struktur muka yang dah senget 
dan makin senget kalau tak dibetolkan. Jurumekap didatangkan khas daripada sebuah
firma dari Kuala Lumpur iaitu Pentago ..(^_^)

 Lensa besar dan panjang ini memang membutakna aku teruja untuk mengambil gambar. Berdasarkan info dari Encik Ezad, rasanya nama lensa ini TELEFOTO 300mm (kegilaan sepupu aku tapi tak beli lagi). Kalau nak tangkap gambar Anis ni, jaraknya yang diambil lebih daripada 8meter. Sebenarnya lensa ini gunanya
untuk tangkap gambar hidupan macam burung, monyet, dan juga haiwan-haiwan yang tinggal  
di dalam zoo, taman burung dan juga safari. Lensa ini milik Encik Paman kita ini.
 
 Memang cukup teruja dengan sesi fotografi ini kerana aku dapat banyak benda walaupun bermula dengan 'reflector' ataupun pemantul cahaya. Tapi lama-lama makin bertambah dengan benda tu benda ini dan banyak lagi. Sesi fotografi ini sebenarnya untuk Encik Ezad sendiri iaitu utuk artikel beliau mengenai Colour Contrast kalau tak silap. Tak kisahlah apa tajuknya tapi apa yang penting masing-masing dapat apa yang kita nak kan.

Awan 1: belajar edit sikit-sikit secara sendirinya menggunakan Adobe Photoshop CS 3 sahaja

 Awan 2: makin meriah awan-awan ni bila waktu tengahari menjelma. 
Subhanallah sungguh indah ciptaan Allah ini

 Awan 3 : Cahaya matahari terlindung di sebalik awan yang hampir gelap dan juga 
tebal sekaligus menghasilkan suasana yang sungguh indah walaupun panas terik
 
Awan 4: Semakin lama semakin cantik dan memang indah 
kalau kita pandai menghargainya

Apa yang aku dapat masa sesi fotografi ini?memang banyak tapi ada sesetengah perkataan aku tak berpapa nak jelas. Yang paling penting aku dapat tahu macam mana nak guna 'reflector'/pemantul cahaya dengan betul, bokeh dan juga perangai orang-orang fotografi ini. 

Itulah reflector yang dimaksudkan yang boleh menyebabkan mata semua orang sakit
apabila melihatnya secara dekat dan terus. Juga, bila anda berada dekat dengannya
dan terdapat cahaya, anda akan rasa haba yang terhasil akibat pantulan tersebut. 

 Mengambil peluang untuk mencuba ke atas wajah Nur Eyda. Akibatnya, beliau tak 
selesa dengan benda ini kerana beliau mengalami rabun silau. Macam aku la nor (^_^)

 Ada kalanya kami gila seketika. Macam ni la baru kerja tak tertekan. 

 Bercahaya lebih wajah model! Yang bestnya, walaupun guna reflector, ia tak mendatangkan
kesan kilat pada wajah model. Mungkin juga model tersebut tidak mengeluarkan peluh 
yang banyak macam aku ni. Jadi, aku gagal untuk jadi model (^_^)
 
BOKEH tu dalam bahasa biasanya dipanggil 'blurr' tapi yang selalu aku buat hanyalah 'blurr' biasa. Setelah Encik Ezad tunjuk bokeh tu, baru aku tahu ada lagi yang lagi hebat can terbaik! Bokeh yang bulat-bulat (gambar di bawah nanti). Macam mana boleh wujud Bokeh?daripada cahaya yang keluar.wujud di celah-celah daun dan juga latar belakang kita semasa bergambar. 
 Inilah yang dipanggil BOKEH; anda lihat latar belakang subjek ini. Jika anda teliti 
betul-betul, anda nampak bentuk bulat-bulat hasil daripada cahaya yang keluar di 
celah-celah daun. Dan semestinya, aku belum berjaya untuk melakukan teknik ini 
dengan sendirinya.
 
 Kamilah yang memeriahkan majlis hari itu. Sangat seronok dan banyak 
menimba ilmu fotografi.

 Rehat 5 minit lagi sambil menimba ilmu. Berehat sambil bercakap sehingga 
masing-masing kelaparan untuk minum di waktu tengahari.

 Suasana hijau dan indah tapi kekurangan angin yang menyebabkan bahang panas 
itu terasa dengan kuatnya. 

Lokasi paling popular pilihan pasangan pengantin baru untuk mengambil gambar.

Sesi fotografi diteruskan juga walaupun hari semakin panas.

Memang seronok 

Kamera ni nampak klasik sebab menggunakan lensa yang kecil-kecil dan tak sama yang biasa
kita lihat. Kalau ikut Encik Ezad ni, beliau nak kelainan, sebab tu la beliau guna PENTAX dan juga 
lensa yang lain daripada biasa. Nyata, hasilnya lagi hebat! Yang penting anda kena pandai
untuk menggunakan aplikasi yang ada pada kamera tersebut.
 
 Ini bukan daripada kamera jurukamera tapi daripada kamera digital SONY aku sendiri. Aku cuba untuk mendapatkan hasil seperti jurukamera tersebut tapi kurang menjadi. Seeloknya, kena la belajar dulu baru la boleh jadi macam mereka yang profesional tu.Apa pun, cahaya yang bersinar ke muka itu adalah daripad reflector yang diletakkan di hadapan model.

Okay aku dah berpuas hati dengan apa yang aku dapat daripada sesi ini dan sangat bergembira bersama dengan kawan-kawan. Kalau korang nak tengok apa yang jurugambar ini buat, silalah ke blog mereka di bawah ini:


 Inilah foto kenangan kami berempat. Dari kiri Khairi & Nor (Pembantu Jurugambar), Anis (Model), Ezad & Paman (Jurugambar Terbaik)

TERIMA KASIH UNTUK SEMUANYA (^_^)




10 Readers:

Anonymous at: 20 February 2011 at 17:20 said...

wah! sr0noknye~~~

{ Ejad Fotopoyo } at: 20 February 2011 at 18:53 said...

wah, bestnyeeeee!!! hahaha..

name penuh lens tu ialah
Nikkor AF 300mm F4D, lens telephoto yg biasa digunakan utk serious portrait, sport dan wildlife

{ Mohd Khairi Khadzir } at: 20 February 2011 at 19:04 said...

ahaha...thanks en. ezad! best moment la..hee..

tu la, saya tau je org sebut telefoto...hahaha...nnt ape2 hal kite share lg..hehehe

{ Nur Eyda } at: 20 February 2011 at 20:01 said...

kery! statement ape ko bg ak tuh...hahaha,,,siap promote name company lagi....hehehehhehee

{ hairie } at: 20 February 2011 at 21:29 said...

ahahha..ye ar...xkn aku xtulis psl ko..kang kecik ati nnt..xmanis nnt ahahaha....ape name pnuh pentago ek?

{ Eyeszphotography } at: 21 February 2011 at 01:30 said...

pinjam camera.. nk belaja2 shoot gambar :D

{ hairie } at: 21 February 2011 at 09:19 said...

ahaha/...en paman oii! kamera aku sony digital shj!hahaa..xkn nk pinjm kot..xley pasang telehpoto..haha

{ mesmerising_wan } at: 22 February 2011 at 01:01 said...

meriah mereka~
da lame x rase kemeriahan bersama..
tiada rase ingin ke melaka?
ade ala2 pantun tak? ahah

{ hairie } at: 22 February 2011 at 09:27 said...

ahahha..

buah kelapa buah bidara
buah hati tetap ku sayang..
hajat di hati ingin ke melaka..
apa kan daya hari2 keje memanjang..hahahaha
PANTUN ALASAN!! abaikan...haha

tgk ar cuti sem nnt..aku jln2 melaka..merempitt..hahaha

{ Idati Malek } at: 27 June 2011 at 13:47 said...

ini sngt menarik!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

GengCyber.com

Apesal.com

 

Copyright © 2010 HAIRIEcerulean