header

header
hairie

Mee Siput @ Mee Keras yang sedap

| Wednesday, 30 March 2011
Assalamualaikum kawan-kawan, aku nak cerita mengenai makanan yang mungkin agak pelik bagi mereka yang bukan warga Johor. Apa namanya? ada yang panggil Mee Siput dan ada juga yang panggil Mee Keras. Apa nama sekali pun, ia tetap akan masuk dalam mulut juga kan. 

Inilah dia mee siput a.k.a mee keras

Aku tak pasti mee siput ini diperbuat dari bahan apa tapi korang bayangkan sahaja mee besar tu kemudian dikeringkan sehingga menjadi begini. Gambar atas ini rupa mee keras yang telah digoreng. Tapi apa pun, ia tetap sedap.

Mee siput cicah sambal kicap
Aku rasa mungkin di kawasan negeri Johor sahaja yang tahu mee siput ini sebab dulu masa diploma di Perak, kawan-kawan aku yang bukan dari Johor pun tak tahu apa benda nama makanan ini. Tak tahu nama tapi mulut tu makan sambil bercakap je. Maknanya sedap la mee keras tu kan. 

Inilah suasana sebahagian daripada pemandangan meja di ruang tamu utama. Penuh dengan 
kuih kampung semua. Yang pastinya, yang paling depan ni mee siput wajib ada (maaf, gambar separuh je)
Biasanya, waktu perayaan iaitu Hari Raya Aidilfitri, mee siput ini menjadi senarai top 10 senarai kuih wajib di rumah aku. Kalau tak ada memang aku yang kena sound dulu dengan bapak aku. Sebab, dialah yang mencetuskan idea mee siput ini sebagai antara makanan untuk tetamu datang dan aku yang jadi tukang isi, makan, dan isi serta kemas. Sampai sekarang mesti ada atas meja bila waktu hari raya. Rumah aku waktu hari raya memang banyak kerepek dan kurang biskut raya sebab kerepeklah yang paling laris termasuklah tuan rumahnya yang makan sambil menonton televisyen.

Sedap sampi tak sanggup nak jilat jari sebab sambal tu pedas sangat!
Ada yang makan mee siput ini macam tu sahaja tapi aku lebih berselera apabila dicicah dengan sambal kicap yang pedas. Semakin pedas semakin sedap tapi akibat mulut ini tak tahan pedas sangat terpaksalah berhenti dan kemudian sambung semula. Ada kalanya, dah pedas sangat pun main masuk je dalam mulut mungkin sebab sedap sangat kot!. 

Kalau zaman sekolah dulu biasanya aku beli dengan sambal merah/sambal telur/sambal nasi lemak. Sedap je kalau cicah sambal ini. Dulu kalau tak silap harganya RM0.30. Sekarang aku tak pasti ada jual lagi ke tak. 

Sempat makan juga walaupun dalam waktu pejabat (^__^)
Dan apabila aku dah bawa ke Shah Alam pun, ada juga yang tak tahu mengenai mee siput ini. Tak apalah, yang penting korang rasa dulu kemudian baru tahu apa rasanya.

6 Readers:

{ Fariza Othman } at: 31 March 2011 at 10:28 said...

salah satu ubat tuk elak mengantuk tatkala membuat kerja di office. meletupp. terus ilang ngantukk

thank you Kery. pasni nak kirim. uuuuu~!

{ hairie } at: 1 April 2011 at 00:47 said...

haha..memg serius x ngantuk lpas mkn..sbb smbal pedas sgt..hahaha... akak nk ek?nnt saya bwk kalau saya blik kmpg! (^__^)

{ dya radziah } at: 2 April 2011 at 22:50 said...

pena nampak kat cafe kolej aku!

{ cunndaa } at: 13 April 2011 at 21:42 said...

penah makan nie..student kat melaka bagi..sedap la jugak 1st time makan...hehee

{ hairie } at: 13 April 2011 at 21:47 said...

radz: hehe..kt johor memg ade kot..hehe

cunndaa: haha..memg sedap pn...hikhik..

Anonymous at: 9 March 2012 at 16:11 said...

memang sedap. lagi pedas sambal tu lagi sedap. makan sampai kebas lidah. hahahaha.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

GengCyber.com

Apesal.com

 

Copyright © 2010 HAIRIEcerulean