header

header
hairie

Studio Terbuka MerdekaRaya 2011 I MERIAH

| Thursday, 29 September 2011























Assalamualaikum kawan-kawan pembaca blog aku ini, hari ini aku nak kongsi dengan korang semua tentang 1 peristiwa/majlis yang diadakan di jabatan kami (Jabatan Seni Bina Landskap UiTM Shah Alam) iaitu ala-ala rumah terbuka peringkat jabatan sahaja. Di mana, setiap semester diwajibkan menyediakan juadah tak kiralah kuih ataupun apa sahaja asalkan ada makanan untuk tetamu yang datang. Biasalah kan, nama pun rumah terbuka raya.


Kami di Studio 08 (semester 08) rasanya yang paling banyak makanan. Menu utama, nasi tomato, ayam masak merah dan juga kari daging serta sayur. Okay tak cukup! Setelah berbincang kami bersetuju bahawa setiap rumah sewa mesti menyediakan menu tambahan. Antaranya spageti, nasi himpit cicah kuah kacang, lengkong, popiah pedas, kek coklat, dan pelbagai jenis  kuih raya. Ni ala-ala potluck la bak kata Leia Ar.

Nampak macam agar-agar biasa tapi rasanya subhanallah.. sedap berlemak. Siapa yang buat?Ni budak rumah Yanti yang buat. Tak pasti nak panggil agar-agar apa, coklat atau milo..

Usaha menghidupkan suasana raya yang sederhana dan menjikmatkan kos. Tiba-tiba dalam almari studio ni ada banyak pelita kosong. apa lagi kami pun cuba 'menghidupkan api' pelita ni. Berjaya tak?Idea dari Siti Mahirah.

Aku tak pasti nama sebenar kuih ini tapi rasanya ramai yang panggil ni popiah sambal. Yang ini geng Farah Samson D'Diana yang buat.

Yang bawah ini kalau menurut mak aku kuih kastard namanya. Warna kuning pekat tu nampak sangat menyelerakan. Nak tahu rahsia resepi?sila tanya kepada Lelawani sebab dia yang buat.





















Nasi himpit ni aku yang beli tapi Syuee yang masak sekali dengan kuah kacang. Kira aku terlibat juga kan dengan nasi himpit ni HAHA.. Spageti yang kat sebelah tu rumah Hawa yang uruskan. Siap bawa periuk sampai atas meja lagi. Jadi, nak bagi lebih menarik dan sopan, kami ikatkan reben pada periuk tersebut. 




Inilah hasilnya setelah digabungkan! Banyak bukan. Tapi alhamdulillah habis semuanya. Menu utama ni kami tempah pakai katering milik kawan Mahirah merangkap ex..... tetttt!!! terhenti seketika!

Buat pertama kalinya, kami mengadakan aktiviti marhaban dari studio ke studio. Bagi mereka yang tak pernah merasa suasana marhaban ni macam Nik Wani, mesti teruja kan HAHA..



Skrip marhaban ni aku dah susun elok tinggal baca. Tapi kitorang ni dengan sungguh bergaya memanjang-manjangkan marhaban ni. Cukup pendek dah aku buat tu. Lagu pula, penat aku fikir dan dah bawa separuh jalan. Tune aku dah tak sama dengan majoriti daripada kami. Jadi, aku kalah dan kena ikut lagu diorang.


Seronok bila marhaban ramai-ramai. Rasa meriah dan syahdu apabila menyebut nama Nabi Muhammad S.A.W.

Wanita yang bakal menggegarkan industri hiburan negara HAHA agak keterlaluan kan. Eh, sukelah tengok pompuan pakai baju kurung ni,. Nampak sopan, manis, elok dan sejuk je tengok lama-lama (^___^)

Disebabkan kami ni studio dan pelajar yang paling senior, jadi kami haruslah memberi contoh yang terbaik kepada junior-junior kami. Studio mestilah mengikut tema majlis dan yang penting pakaian tu pun kena ikut kesesuaian. Nama pun raya kan, apa salahnya sesekali pakai baju melayu kita yang tak ada seumpamanya di Amerika Syarikat tu? Kenapa USA? sebab aku terfikir George W. Bush, tu je!

Dengan kutipan duit kelas, cukup untuk membeli riben kain organza dan juga riben untuk buat ketupat. Sekali beli boleh pakai untuk 1 semester.

Kami rasa bersyukur dan suka sangat apabila dapat duduk balik di studio yang kami cat warna merah jambu dulu. Dah hampir setahun rasanya meninggalkan studio kami yang digelar 'Studio Feminin' ini. Orang kata, semangat tu yang penting! Barulah ilmu masuk dengan laju je (^_^) 




Blok 54 iaitu geng Leia Ar. uruskan koktel. Sedap dan manis sangat dan tak sesuai dijadikan minuman selepas makan nasi tomato. Tapi sesuai untuk dijadikan pencuci mulut yang penuh dengan ayam ni. Sedaplah korang buat ni! 





Tu dalam gambar tu semua geng Johor.

Bersedia menyambut tetamu tapi bila tetamu sampai semua lari ..

Anak-anak dara yang sentiasa bergaya ikut peredaran zaman. Hebat kau Zai! (^___^)

Marhaban dah siap, tengah tunggu para pensyarah datang.

Pensyarah dah masuk, semakin meriah jadinya studio 08 kami yang dah sedia serabut dan sempit lagi ramai orang. Pensyarah dalam foto: Prof Anuar.

Pengantin baru, dulu waktu semester 06 semasa mengajar subjek Cultural Landscape Study masih anak dara lagi tapi sekarang dah bergelar Puan Noralizawati. Selamat Pengantin Baru.

Ni pun pengantin baru. Nampak ceria je kan walaupun telah berusia tapi usia tak penting, yang penting sekarang ni ape tah! aku pun tak tau HAHA. Prof. Suria Sulaiman ni baru sahaja melangsungkan perkahwinannya alhamdulillah semoga berkekalan. 

Inilah studio master 08 kami. Orangnya nampak baik, lembut dan penuh sifat keibuan tapi tegas okay! Dr Nik Hanita ni kalau kita duduk bebincang dengan beliau ni seronok sebab beliau akan bagi idea dan juga kata-kata semangat tentang tajuk dan tapak kajian kita. 



Pensyarah makan dulu lepas tu baru kami makan (^__^)

Masing-masing dah lapar, tak nak berebut-rebut okay.

Cantik kan.. tapi majoritinya dah dimiliki (^___^)

Aku orang terakhir yang ambil nasi sebab sibuk sangat tangkap gambar orang lain.

En Mohammed Ikhwan Nasir, pensyarah baru bersama Timbalan Dekan FSPU Dr Noriah Othman. Entah apa yang dibincangkan mereka ni dikala rakan-rakan sekeliling sibuk bergambar.

Yang ni betul-betul candid. Tak sangka macam ni rupanya muka aku bila aku senyum macam ini.

En. Haris pakar rujuk (supervisor) aku semester ini dan insyaallah semuanya diharap berjalan dengan lancar.

Cik Farah Diana yang sangat best! Yang penting baju raya beliau bermanik-manik..

Inilah kami punya class rep. untuk studio 08. Semoga berjaya Limee (^___^)

Meriah kan studio kami. Sila abaikan keadaah lansir biru tu sebab kami tak sempat nak pasang secara sopan.  Ini sahaja foto-foto untuk kali ini dan sebenarnya banyak lagi foto yang aku nak kongsikan tapi yang tu nanti aku masuk dalam entri lain.

S E K I A N   T E R I M A   K A S I H

2 Readers:

{ Amin } at: 29 September 2011 at 13:00 said...

bila aku baca dan tgk..aku senyum sendiri..paham-paham je lah yer...suka!

{ Mohd Khairi Khadzir } at: 29 September 2011 at 21:06 said...

wahh ye ke..thanks bnyk2 amin sbb sudi bace entri yg pnjg nih hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

GengCyber.com

Apesal.com

 

Copyright © 2010 HAIRIEcerulean