header

header
hairie

Cuci Mata JB 2012: Masjid Sultan Abu Bakar

| Friday, 2 March 2012
Assalamualaikum kawan-kawan...
Lagi, nak kongsi foto kat JB tapi kali ni jiran Zoo Johor; Masjid Sultan Abu Bakar yang kat atas bukit tu sebelah dengan Pusat Islam Johor, belakangnya ada Maahad Johor dan kat sebelah sana tu ada Tanah Perkuburan Islam Mahmoodiah yang yang penuh dengan kubur dulu2 sampai sekarang..

Lagi 1, masjid ni mengadap Selat Johor, Pantai Lido dan dekat ngan Danga Bay..so kita boleh lihat Singapore kat belah sana tu..dan juga kalau tak silap boleh tengok Nusajaya dan Kota Iskandar dari sini..

Nak info lebih tepat? klik sini: MASJID NEGERI JOHOR

Warna rasmi masjid negeri Johor, biru putih yang juga warna rasmi diraja johor..tak ada karpet kuning tapi karpet biru...i kile blue color (^__^) 



Kalau mengadap laut, memang awan cantik beb! (^__^) Saya sayang Johor..

Masjid ni dikatakan dah berusia lebih 100 tahun dan bila aku jalan keliling semuanya still tip top! belum ada kerosakan yang aku nampak.. terima kasih kepada pihak yang jaga baik2 masjid ni... (^___^) 


Menara yang dari jauh dah boleh nampak..


Okay last pic..aku tak ambik gambo bahagian dalam masjid sebab malas nak masuk dalam dan lagi satu aku rasa kalau nak tangkap gambar kat dalam ni kena ada permission dari pihak pentadbiran masjid ni.. takpe, dapat tangkap gambar bahagian luar pun dah okay dah..

Anyway, aku bangga jadi warga Johor sebab kat sini banyak cerita dan monumen bersejarah yang cantik dan masih dikekalkan hingga hari ni..

Kat Johor Bahru tu pun sebenarnya ada banyak bangunan lama yang cantik cuma tertelan sikit sebab banyak bangunan tinggi dan bangunan baru.. so yang lama ni kurang nampak..



3 Readers:

{ Princess Feyqa } at: 2 March 2012 at 15:55 said...

ouch rindu JB plak huhu

{ Areef Ibn Naim } at: 2 March 2012 at 18:10 said...

salam,

pernah dgr org ckp jurutera masjid ni sama dgn masjid muhammadi di kota bharu, kelantan... so senibinany ada sedikit persamaan...

dulu penah dok kat rmh kat jln mahmoodiah, betul2 depan kubur diraja...

{ Mohd Khairi Khadzir } at: 3 March 2012 at 08:34 said...

PF: haha meh2 balik JB haha

AIN: uishh kubur tu haha..xde pape kn heheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

GengCyber.com

Apesal.com

 

Copyright © 2010 HAIRIEcerulean